Waardevolle feedback: we maken Fixi nog gebruiksvriendelijker

Wat begon als een normale werkdag eindigde als een dag die mij nog lang bij zou blijven. Op ons kantoor in Noordwijk hadden wij onlangs de Stichting ABC uitgenodigd om feedback te geven op het Fixi platform. Deze stichting van en voor laaggeletterden behartigt de belangen van de groep laaggeletterden in Nederland en geeft er voorlichting over. Een aantal vrijwilligers testten Fixi en gaven ons heel waardevolle feedback. We gaan er mee aan de slag om de app nóg gebruiksvriendelijker te maken!     

 

Direct na de kennismaking met Miranda en Dion, vrijwilligers van de Stichting ABC, vroegen zij belangstellend waar de naam Decos eigenlijk voor stond. Terwijl ik de vraag aan het beantwoorden was en van alles vertelde over ons bedrijf, zag ik aan hun gezichtsuitdrukkingen dat de toelichting op onze (Engelse) kernwaarden niet helemaal begrepen werd. Dat gold ook voor de toch wel ingewikkelde, wederom Engelse functienamen. Het was meteen even levelen voor ons en onze gasten. Gelukkig was de sfeer open en gezellig en wisten we elkaar snel te begrijpen.

 

Bijdragen aan de maatschappij

Miranda en Dion hebben beiden door een medische oorzaak moeite met lezen en schrijven en worden hier dagelijks mee geconfronteerd. Uit de introductie bleek al snel hoe belangrijk het werk is wat deze Stichting doet. Naast bewustwording creëren in de maatschappij en in de commerciële sector, geeft de Stichting ABC deze mensen weer zelfvertrouwen door ze een bijdrage te laten leveren in de maatschappij. Ik heb echt groot respect gekregen voor hoe deze mensen hun beperking hebben omgezet in een kracht en daarmee nu ook anderen helpen.

 

Van 15-jaar oude Nokia naar touchscreen

En toen gingen we aan de slag! Dion had bij binnenkomst al aangegeven enige tijd geleden definitief afscheid te hebben genomen van zijn computer en als telefoon had hij een model van Nokia bij zich dat toch al ruim 15 jaar niet meer verkocht wordt. Dan wordt het best lastig om een website en app te testen… Gelukkig is ons kantoor van alle gemakken voorzien en konden we de app presenteren op een groot touchscreen. Dion ging daar zonder enige terughoudendheid gelijk mee aan de slag. Hij zou die melding wel even maken in gemeente Breda, over de processierups die alle eikenbomen bij hem in de straat had besmet.

 

Iedereen wil wel eens iets melden bij de gemeente

Ook Miranda werd enthousiast, want zij heeft dagelijks last van auto’s die de toegang tot haar huis blokkeren van parkerende ouders die “even” hun kinderen naar school moeten brengen. Zo wordt dus al snel duidelijk dat elke inwoner wel een keer iets wil melden aan de gemeente en dat we dus zeker ook deze doelgroep in staat moeten stellen om dit op een makkelijker manier te doen. En dan niet alleen digitaal, maar ook telefonisch voor inwoners die net als Dion het vertrouwen in de techniek hebben opgegeven en er voor kiezen om te bellen met de gemeente. Ook die doelgroep wil weten wat er met hun melding gebeurt.

 

Samen alternatieven vinden

Uit de test bleek dat de woorden bij de invulvelden of categorieën in de app niet altijd even duidelijk waren. Daardoor leidt dat dan toch echt tot een ander resultaat dan door gemeente gewenst. "O, bedoel je dat? Maar waarom vraag je dat dan niet?" We werden geconfronteerd met het feit dat lange zinnen en generieke termen ervoor zorgen dat deze doelgroep echt afhaakt en dan is nu net niet wat we willen. Gelukkig kwamen we al snel tot alternatieven die voor ons eenvoudig aan te passen zijn. En het mooiste was wel om te zien dat Miranda en Dion er echt lol in hadden om ons te helpen, maar ook de mogelijkheden zagen voor hun eigen gemeente! Breda, jullie zijn gewaarschuwd, want de eerste Fixi meldingen komen binnenkort jullie kant op.

 

Maar het mooiste resultaat van deze middag was voor mij persoonlijk toch wel het inzicht wat het mij heeft gebracht in de dagelijkse beperkingen van deze doelgroep en hoe we hier als bedrijf bij kunnen helpen om het allemaal gewoon wat makkelijker te maken. Bedankt voor jullie goede werk, wij gaan aan de slag met jullie feedback!

 

Wegens privacyredenen zijn de namen gefingeerd