Van geen naar één klantcontactsysteem: gemeente Rucphen kiest JOIN

Gemeente Rucphen heeft wat te vieren: vanaf heden werkt ook deze gemeente met JOIN Klantcontact (JKC). Bijzonder? Jazeker! Want vòòr de implementatie van JKC kende Rucphen nog helemaal geen klantcontactsysteem. 

 

Rucphen, gelegen tegen de Belgische grens, telt zo’n 22 duizend inwoners. Op het gemeentehuis is het nooit echt druk: ‘hier heerst nog de Brabantse rust,’ grapt een van de baliemedewerkers. Vanaf vandaag werkt ze met JOIN Klantcontact. ‘Best een overgang, want hiervoor hadden we helemaal geen klantcontactsysteem dat al het contact registreerde.’ Het gaat zelfs nog verder dan dat: de grensgemeente had ook geen klantcontactafdeling. ‘De telefoon werd altijd opgenomen door iemand die op dat moment tijd had. We zijn een kleine gemeente dus dat werkte prima,’ vertelt een andere frontofficemedewerker.

 

Toch wilde Rucphen over haar eigen schaduw heenstappen en eens onderzoeken hoe klantcontact verliep bij andere gemeenten. Wat bleek? Een klantcontactsysteem dat als schil over alle informatiebronnen ligt, is toch wel erg handig. ‘Voorheen hadden we heel veel tapjes openstaan op ons beeldscherm. Met JOIN Klantcontact is dat niet meer nodig, alles kun je terugvinden in één scherm.’

 

Naast de aanschaf van een klantcontactsysteem, nam de gemeente haar hele frontofficeafdeling onder de loep. ‘Met name bij het aannemen van de telefoon konden we stappen zetten – niet dat de telefoon hier zo vaak gaat, hooguit een paar keer per dag. We wilden onze dienstverlening verbeteren, dus dat betekent sneller kunnen schakelen en de burger aan de juiste collega koppelen – zélfs als het om weinig telefoontjes per dag gaat.’ Gevolg: er is een klantcontactafdeling opgezet met twee parttime-medewerkers die alle telefoontjes opvangen.

 

Wist je trouwens dat..

JOIN Klantcontact marktleider is in haar branche? Op deze kaart van KBenP kun je dat heel gemakkelijk zien:

JKC is marktleider