Ruim baan voor de concertzaal op wielen

Bij ons op kantoor leasen we geen vervuilende auto’s meer, maar kiezen we alleen nog voor elektrische en hybride bolides. Want elektrisch en hybride rijden is niet alleen duurzaam, het is ook nog eens veel leuker!

 

Iedere ochtend als ik weer met m’n auto naar m’n werk rijd, beleef ik een kort geluksmoment. Niet alleen omdat ik weer aan het werk mag en m’n werk erg leuk vind, maar vooral omdat ik weer een ritje mag maken met mijn elektrische auto. Supergaaf vind ik dat! En nee, het zit ‘m niet in het duurzame karakter van de auto, hoewel dat initieel wel de reden was dat ik ‘m aangeschaft heb. Elektrische auto’s rijden gewoon veel prettiger. Je hebt een veel gelijkmatiger acceleratie en je rijdt daardoor veel rustiger. Bovendien is de motor helemaal stil. Dat geeft een enorme rust. Sommige mensen denken dat je het motorgeluid mist. Dat geldt niet voor mij. Ik zet een mooi muziekstuk op en rijd iedere ochtend in mijn concertzaal op wielen door het Noordwijkse duinlandschap.

 

Enthousiasmeren

 

Ik ben niet de enige met deze zeer prettige ervaring. Enige tijd geleden deden we bij Decos mee met de instapdag elektrisch rijden. Mensen konden tijdens die dag proefritten maken met elektrische auto’s van buurtbewoners die speciaal voor die dag hun wagen ter beschikking stelden. Een aantal enthousiaste elektrische automobilisten, waaronder verschillende collega’s en ikzelf, waren die dag ook aanwezig met onze auto’s op het Decos-terrein. En wat bleek? Mensen vonden het gewoon ontzettend leuk om elektrisch te rijden.

 

Momenteel is het nog vooral mensen enthousiasmeren voor het gebruik van een elektrische wagen. Maar dat blijft niet zo. De auto-industrie zit in een transitie, die nu nog op gang moet komen maar zich wel onomkeerbaar gaat voltrekken. Het is niet mogelijk om met een kaasschaaf een dieselmotor steeds milieuvriendelijker te maken. De techniek is gewoon inherent niet duurzaam en op den duur ga je dat dus wel verliezen. Ik ben er van overtuigd dat nieuwe technieken ook in de autobranche de toekomst hebben.

 

Voortrekkersrol

 

De vraag is niet of, maar wanneer dit proces door gaat zetten. Momenteel lijkt de doorbraak van de elektrische auto nog ver weg. Een aantal zaken houdt de groei voorlopig tegen. Er zijn bijvoorbeeld weinig goede middenklasse modellen voorhanden. Ook merkte ik tijdens de instapdag dat een groot aantal mensen bang is voor een lege accu. Die accu’s moeten dus inderdaad verbeteren op het gebied van capaciteit.

 

De overheid heeft een doelstelling van 200.000 elektrische auto’s op de Nederlandse wegen in 2020. Dat vind ik best bescheiden eerlijk gezegd. En de voortekenen zijn niet bijzonder gunstig. Ik denk dat Nederland best goed een voortrekkersrol zou kunnen vervullen op het gebied van elektrisch rijden. Nederland heeft een fijnmazig elektriciteitsnet en een uitstekende infrastructuur. Mensen staan open voor innovatie en zijn behoorlijk milieubewust. Het is mijn rotsvaste overtuiging dat Nederland een van de eerste landen kan zijn met meer elektrische dan benzineauto’s. En bij Decos geven we graag een steuntje in de rug door zelf niet langer in mechanische auto’s te rijden. Want als kantoor van de toekomst zijn we natuurlijk ook enthousiast over het autorijden van de toekomst.