Gemeente Reimerswaal blijft in vorm met invoering Fixi

Donkere straten door kapotte lantaarnpalen, te veel zwerfafval, losliggende of scheve stoeptegels: allemaal zaken waar jij als inwoner last van kunt hebben. Maar hoe geef je dit soort zaken aan bij de gemeente? Door een Melding Openbare Ruimte (MOR) aan te maken. Bij de gemeente Reimerswaal gaat dit tegenwoordig heel eenvoudig, namelijk met de Fixi app. Het motto? Samen, snel en simpel. In dit blog lees je alles over het verhaal van de gemeente Reimerswaal en de efficiënte Fixi app.


De gemeente Reimerswaal signaleerde in 2016 maar liefst 72 knelpunten. Dat is best een flink aantal. Het waren er zoveel dat de gemeente ze met hun huidige systeem niet snel konden oplossen. Mathilde Polinder van gemeente Reimerswaal: “Het interne proces rondom Meldingen Openbare Ruimte was enorm inefficiënt, een systeem van aan elkaar geregen doorgeefluikjes”.

 

De Fixi app: snel en efficiënt

Om die reden startte de gemeente in november 2016 met een procesoptimalisatie. Knelpunten werden blootgelegd, doelstellingen en wensen werden geformuleerd. Tijd om efficiënter te gaan werken. Er werd daarom naar een systeem gezocht dat aansloot bij de wensen van de gemeente. Gemeente Reimerswaal keek uitgebreid naar zeven verschillende oplossingen en legde alles langs haar wensenlijst. Daar kwam Fixi uit; samen, snel en simpel. Polinder: “Het is een kant-en-klaar systeem, waar we snel mee aan de slag kunnen.”

 

Voorbeeld Fixi Beheer openbare ruimte

 

Meer contact met de inwoners

Een van de doelen die gemeente Reimerswaal had, was meer in contact staan met inwoners. Waarom? “De gemeente Reimerswaal heeft klantvriendelijkheid en klanttevredenheid hoog in het vaandel staan”, legt Sinke van gemeente Reimerswaal uit. Met Fixi is op een laagdrempelige manier contact met inwoners mogelijk.

Buitendienst belangrijk

De buitendienst is voor het contact met inwoners een belangrijke schakel, omdat deze zich dagelijks in de wijken tussen de inwoners begeeft. “We hebben ook externe partners zoals stratenmakers toevoegen aan het systeem, zodat ook zij rechtstreeks kunnen schakelen met de persoon die de melding heeft gedaan. We willen het onze inwoners zo makkelijk mogelijk maken en hen niet naar andere partijen doorsturen. Het is goed voor de klanttevredenheid.” Het contact met de inwoners verbetert nog verder, doordat deze voortaan altijd op de hoogte zijn van de status van hun meldingen.

 

"We willen het onze inwoners zo makkelijk mogelijk maken"

 

Minder telefonische meldingen

Naast het vergroten van contact met de inwoners en het verhogen van de klanttevredenheid zijn er ook nog andere doelen geformuleerd voor het gebruik van Fixi. Zoals het verminderen van het aantal telefonische meldingen. Dit konden we realiseren door de verschillende dashboards te gebruiken. Sinke: “Daarmee hebben we een veel beter inzicht. Als je in een bepaalde wijk bijvoorbeeld een afwijkend hoog aantal meldingen krijgt over zwerfafval, kunnen we nu proactief handelen om die meldingen te verminderen.”

Fixi klantcase gemeente Oegstgeest

Meer eigen verantwoordelijkheid

Een bijkomend voordeel is dat iedere medewerker meer zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. “Natuurlijk is het belangrijk dat we meldingen afhandelen binnen de servicenorm, maar het gaat veel meer om het bewustzijn dat je meldingen gewoon zo snel mogelijk wilt afhandelen. We realiseren ons dat het een gedragsverandering vraagt van onze collega’s. Doordat het systeem gemakkelijk in gebruik is, accepteren mensen het ook eerder en realiseren we sneller het gewenste gedrag.”

Wil je meer weten over Fixi? Download dan de infosheet  of neem contact met ons op via info@decos.nl

Of bekijk ook eens onze klantcase van de gemeente Oegstgeest, en lees zelf hoe zij Fixi hebben ingezet om het proces Meldingen Openbare Ruimte stroomlijnen.