Met Leerlingenvervoer gemakkelijk aanvragen en eenvoudig verwerken

Een leerplichtambtenaar in Oirschot wordt tijdens haar dagelijkse boodschappen aangesproken door een boze moeder dat haar kind niet is opgehaald door het leerlingenvervoer van school. Dit was het besef voor gemeente Oirschot dat de uitvoering van dit proces uitbesteed moet worden. Antoinette van Munster van welzijnsorganisatie Leven en Verbinden (LEV) is nu verantwoordelijk voor de uitvoering van leerlingenvervoer in de gemeente.

 

Antoinette vertelt mij dat ze deze taak nog vóór de software van Decos op zich nam. De 70 papieren aanvragen per jaar, waren vaak maar voor de helft ingevuld. De ouder moet gebeld worden omdat de naam van de school niet klopt, de schooltijden zijn niet ingevuld of het handschrift is niet te lezen. De kilometervergoeding moet Antoinette handmatig berekenen. Als ik aan Antoinette vraag wat leerlingenvervoer mogelijk maakt in een gemeente, is haar antwoord: “Het directe contact met taxi’s en de medewerkers van de gemeente. Zonder de taxi’s kunnen de leerlingen niet vervoerd worden.”
De leerplichtambtenaar die voorheen leerlingenvervoer op zich nam, komt met een voorstel: de online applicatie Leerlingenvervoer. Na de demo van Decos zijn de medewerkers van gemeente Oirschot enthousiast en besluiten het direct aan te schaffen.

 

‘’De online applicatie Leerlingenvervoer brengt ons veel gemak.
Enerzijds het gemak voor de inwoners om het aan te vragen, anderzijds het verwerken. De papieren documenten met onmogelijke handschriften zijn nu verleden tijd.’’

Antoinette

Antoinette van Munster

 

Je kunt niets fout doen met de online applicatie, omdat je anders simpelweg niet verder komt door de aanvraag. In het formulier staat duidelijk waar leerlingen naartoe gaan en waar de leerling mee geholpen moet worden. Door de koppeling met het openbaar vervoer geeft het systeem precies aan waar de leerling op moet stappen. Als er een autovergoeding te pas komt, verschijnt direct het bedrag dat de gemeente gaat vergoeden. Zonder deze online applicatie moet de uitvoerende het zelf narekenen, dit wordt nu automatisch door de applicatie gedaan.

 

Alle digitale aanvragen komen nu binnen op Antoinette’s mail. In een enkel geval belt een ouder omdat hij of zij vast loopt in het systeem. Antoinette kan telefonisch deze ouder van dienst zijn. Het doorzetten van de aanvragen naar taxi’s doet Antoinette online. Het werk is volgens Antoinette nu eenvoudig en snel dankzij Leerlingenvervoer van Decos. Dankzij de korte lijntjes met Decos begrijpt ze het systeem. Volgens Antoinette hebben ze een fijne implementatie gehad. Sinds kort is er een nieuw aanspreekpunt voor deze online applicatie van Decos: Lee-Yan Bader. Lee-Yan is zich als accountmanager voor komen stellen bij alle gebruikers. Dit, en het bezoek aan het hoofdkantoor van Decos, stelt Antoinette zeer op prijs. De chat op de website van Decos gebruikt ze voor vragen tussen haar werkzaamheden door.

 
‘’Ik vind de online applicatie gebruiksvriendelijk, omdat het logische vragen zijn en geen lastige taal bevat.’’

 

Op de eerste plaats hoopt Antoinette dat leerlingen steeds meer zelfstandig naar school kunnen gaan. Als Antoinette denkt aan de toekomst van de online applicatie Leerlingenvervoer van Decos, is haar wens dat het blijft zoals het is. Aan deze gebruiksvriendelijke online applicatie hoeft niets verandert te worden.

 

 

 

Wil je een demo van Leerlingenvervoer?

Lee-Yan en Maarten zijn  jouw eerste aanspreekpunt voor al je vragen. Of het nu inhoudelijk gaat over de wetgeving of over de uitvoering van de implementatie – zij weten werkelijk alle ins en outs die er op het gebied van Leerlingenvervoer spelen.

 

leeyan

l.bader@decos.com
+31 6 2500 8535