Decos verstevigt robotica-team

Nieuws - 16 juni 2016. Decos heeft nieuwe leden toegevoegd aan zijn roboticateam om de activiteiten op dit gebied een impuls te geven. De nieuwe werknemers houden zich onder andere bezig met het verbeteren van de receptierobot. De robot doet momenteel de deur open voor bezoekers bij het Noordwijkse bedrijf en begeleidt hen naar de koffieautomaat. Decos maakt plannen voor een commercieel succesvolle robotica-divisie.  

 

Het nieuwe robotica-team is uitgebreid met twee nieuwe werknemers, Tiago Santos (23) en Roeland van Oers (34). Santos is technisch engineer en gaat er onder andere voor zorgen dat de functionaliteiten en activiteiten van de receptierobot worden uitgebreid. De robot leert bijvoorbeeld om steeds beter zelfstandig te navigeren en zijn laadstation te vinden. Santos gaat ook sleutelen aan het vermogen van de robot om mensen te herkennen en interactie met mensen op te zoeken. Het doel is bezoekers een warm welkom te geven.

 

Potentieel

 

Daarnaast heeft Decos Van Oers aangesteld als business development manager om te onderzoeken welke behoeften er precies in de markt zijn. De receptierobot wordt nog niet verkocht, maar Decos gelooft enorm in het potentieel. Robots kunnen repetitieve taken van mensen overnemen zodat zij meer tijd krijgen om zich met waardevolle zaken bezig te houden. In verkennende gesprekken met potentiële klanten blijkt dat er zeker interesse bestaat. Bovendien zijn er nog geen duidelijke concurrenten voor de receptierobot. Decos zou in Nederland de eerste op dit vlak kunnen zijn.

 

AI

 

De investeringen in robotica hebben ook hun uitwerking op de overige oplossingen van Decos. “De robot maakt gebruik van slimme technieken en veel van die technieken vinden ook een weg naar onze andere diensten. Denk aan machine learning, geavanceerde interactie met gebruikers en spraakherkenning. De investering in het robotteam komt zodoende het hele bedrijf ten goede,” aldus Roel Noort, hoofd van de innovatiedivisie.

 

70/20/10

 

De receptierobot is één van de vele innovatieprojecten binnen Decos. Het bedrijf werkt met een 70/20/10 verdeling wanneer het aankomt op het innovatiebudget. 70 Procent gaat naar de verdere ontwikkeling van de kernproducten, zoals de JOIN-suite voor het digitaliseren van document- en informatiestromen. 20 Procent gaat naar productontwikkeling van externe en interne startups, zoals Flo en Minute. En 10 procent gaat naar innovatie op het vlak van ‘explore & learn’, waarbij Decos wil leren van technieken die in de toekomst baanbrekend kunnen zijn, nog voordat er een concrete business case ligt. De robotica-projecten vallen binnen die laatste groep.