De 5 meest gestelde vragen aan de gemeentebalie

Voor welke zaken komen inwoners bij de gemeente? Van verschillende gemeenten hebben wij gegevens verzameld en dit vergeleken. En wat blijkt? De top 5 is bij iedere gemeente hetzelfde! Veel van deze vragen zijn gerelateerd aan het opvragen van de status van de openstaande zaak. In dit artikel vertel ik je de top 5 van vragen van de inwoner aan een gemeentebalie.

 

Hexagon-1  Sociale zaken

Sociale zaken gaan over alle vragen met betrekking tot uitkeringen en aanvragen. Deze vragen gaan in de meeste gevallen over een uitkering die aangevraagd wordt of over de status van een uitkering die is aangevraagd. En er worden veel vragen gesteld over bijzondere bijstand aanvragen. ‘Waar moet dit gedaan worden?’ ‘Wat gaat er gebeuren met mijn uitkering als ik verander van woonsituatie?’

Hexagon-2  Belastingen

Hieronder vallen vragen rondom gemeentelijke belastingen zoals, ‘hoe kan kwijtschelding worden aangevraagd? Hoe dien ik gemeentelijke belasting te berekenen?’ En wanneer een inwoner bijvoorbeeld zijn huis wilt verkopen krijgen we vaak de vraag wat dit doet met de gemeentelijke belasting.

Hexagon-3  Melding openbare ruimte

Meldingen van openbare ruimte kunnen gaan over bijvoorbeeld een losse stoeptegel, een omgevallen boom of een kapotte lantaarnpaal, maar ook wanneer iets in de openbare ruimte stuk of vies is. Wij bieden nu een koppeling tussen JOIN Klantcontact en Fixi, waarmee direct zichtbaar is welke mededingen er zijn gedaan en wat hiervan de status is.

Hexagon-4  Verkiezingen

Tijdens de verkiezingen stroomt de gemeentebalie over met vragen! De eerste stroom met vragen begint met vragen als ‘wanneer komen de stempassen binnen?’ En vervolgens stromen er vragen binnen over waar de verkiezingen precies zijn; wanneer en hoe laat er gestemd kan worden en of er ook in andere gemeenten gestemd kan worden. De laatste stroom van vragen gaat over waar en wanneer de resultaten op de website komen.

Hexagon-5  Vergunningen

Vragen over vergunningen zijn in twee categorieën te verdelen. De vragen vooraf, zoals ‘Hoe vraag ik precies een vergunning aan?’ of ‘Welke kosten zijn hieraan verbonden?’. En de vragen naar de status van een aanvraag: ‘Hoe staat het met de aanvraag van mijn dakkapel, bouwvergunning of bomenkap?’.

 

Dit zijn veelvoorkomende vragen van inwoners aan de gemeentebalie. Ben je benieuwd hoe deze vragen verwerkt worden in JOIN Klantcontact (JKC)? Lees dan de artikelen: JKC als een spin in het web of de 6 dienst-verbeteraars van JOIN Klantcontact