Dag klaslokaal, hallo skillslab

De opkomst van de digitale wereld gaat bijzonder snel. Niet alleen voor ons volwassenen, maar ook voor kleine kinderen. De vaardigheden die kinderen van een jaar of zes vandaag de dag moeten ontwikkelen om in de toekomst succesvol te zijn, zijn hele andere dan toen wij opgroeiden. En daar past ook een heel andere manier van leren bij.

 

Als CEO kom je nog eens ergens. Bij voorkeur op plekken waar het bruist van de innovatie en energie. Afgelopen week was ik op zo’n plek, het Northgo college in Noordwijk. De school opende er een eigen ‘skillslab’, een nieuw type lokaal dat in niets lijkt op het klassieke klaslokaal. Er zijn besloten plekken gemaakt om na te denken en te praten over ideeën. Op de muren kan getekend worden als op een schoolbord. En op een aantal plekken zijn standaard iPads ingebouwd. Kortom: de ideale omgeving voor kinderen om spelenderwijs te leren.

 

De digitale wereld van morgen

 

Ik ben fan van dit soort initiatieven. Mijns inziens zijn ze broodnodig. De wereld transformeert in sneltreinvaart in een digitale wereld. Social media, sensors en personal clouds – mensen zijn tegenwoordig zowel in de fysieke als in de virtuele wereld actief. En deze digitalisering gaat alleen maar doorzetten. Om in deze wereld succesvol te zijn, heb je andere vaardigheden nodig dan vroeger. ‘Veel weten’ is niet meer zo belangrijk. Je kan immers alles opzoeken op internet. Inzicht in techniek is daarentegen wel belangrijk. Al die digitale apparaten dienen immers onderhouden en gemaakt te worden. Bij technisch inzicht horen andere vaardigheden, zoals bijvoorbeeld een wetenschappelijke, analytische kijk. En dat zijn zodoende ook vaardigheden waar onze kinderen later het meeste aan hebben.

Op zichzelf is het zo dat kinderen en mensen wennen aan computers en technische apparaten. Wie kent tegenwoordig niet een kind van drie dat met zijn vinger over de tv aait om het beeld weg te swipen? Gewenning is echter niet wat we als maatschappij willen nastreven. We willen dat kinderen de waaromvragen gaan stellen. Waarom werkt een computer op de manier dat hij doet? Hoe werkt programmeren? Dat soort vragen stellen leer je spelenderwijs. ‘Skillslabs’ worden de kweekvijvers voor techneuten die de digitale wereld van morgen vorm gaan geven.

 

Omgeving

 

Toch zal er nog veel moeten veranderen om echt de ideale omgeving te creëren om technisch talent te stimuleren. Scholen zouden bijvoorbeeld wat mij betreft meer kunnen doen. Nu gebeurt dat nog te weinig, omdat scholen te maken hebben met een uitgebreid curriculum dat ze verplicht over moeten brengen. Dat curriculum proberen ze vervolgens door middel van klassikaal onderwijs mee te geven aan kinderen. Veel van al die verplichte lesstof is echter helemaal niet belangrijk. Met name kennisoverdracht heeft aan belang ingeboet, omdat je tegenwoordig relatief eenvoudig iets kan opzoeken. Ik vind dat veel van het huidige curriculum aan verplichte vakken geschrapt kan worden. De ruimte die vrij komt, kan dan gebruikt worden om kinderen spelenderwijs te laten leren in een inspirerende leeromgeving waar individuele ontwikkeling gestimuleerd wordt.

 

En ook ouders zijn vaak niet goed op de hoogte hoe ze de creatieve, onderzoekende houding van een kind ideaal kunnen stimuleren. Dat kan al door eenvoudige spelletjes te doen met je kinderen. Zeker voor jonge kinderen van acht jaar en jonger is dat ontzettend belangrijk, want al voor het achtste levensjaar maakt een kind de keuze voor wetenschap en techniek. De Jonge Ouder Academie die we een paar weken geleden bij Decos te gast hadden, houdt zich hiermee bezig. Ik zou zeggen, als je kinderen hebt, neem eens een kijkje op de site van de stichting. En bereid je kind voor op onze digitale toekomst.