Het einde van de plofauto

Wie bij ons kantoor in Noordwijk de parkeerplaats op draait in een plofauto (u kent ze misschien nog als benzine- of dieselauto’s) zal genoegen moeten nemen met een tweederangs parkeerplek. Elektrische auto’s parkeren voor de ingang; herrie makende, stinkende plofauto’s een lullig eindje verderop. Flauw, kinderachtig? Ik zeg liever: welkom in de toekomst.

 

Groei elektrische auto's

Want wie hierover verbaasd is, is de afgelopen jaren niet helemaal bij de les geweest. Het aantal elektrische auto’s in Nederland (volledig elektrisch en hybride) is in drie jaar tijd verviervoudigd. Volvo introduceert per 2019 alleen nog maar elektrische auto’s. Volkswagen schrapt oude modellen ten behoeve van nieuwe elektrische uitvoeringen. En dan nog verbaasd dat de plofauto langzaam aan tot ongewenst vreemdeling wordt verklaard?

 

Naar een 100% elektrisch wagenpark

Bij Decos zijn we bij onszelf begonnen. In ons wagenpark is geen ruimte meer voor auto’s die rijden op fossiele brandstoffen: als bedrijf dat de wereld van morgen mogelijk wil maken, hanteren wij een all-electric leasebeleid. Van onze 41 auto’s zijn er 38 elektrisch of hybride; de resterende drie diesel- en benzineauto’s worden snel uitgefaseerd. Volgend jaar telt ons wagenpark twaalf volledige elektrische auto’s, waaronder Nissan Leafs, BMW i3’s, Hyundai Ioniqs en Tesla’s (X en S). De stekkerhybrides worden na afloop van hun contracten ook vervangen door elektrische modellen. Dankzij deze stappen is ons volledige wagenpark over drie jaar 100 procent elektrisch.

Dat is niet alleen duurzaam, maar ik kan u verzekeren: het is vooral ook leuk! Met elektrische auto’s gaat het precies als met de uitvinding als de telefoon en televisie: eerst wordt er een beetje lacherig over gedaan (‘daar ga ik nooit in rijden!’), niet veel later zijn ze niet meer weg te denken uit ons leven. De tijd van ronkende motors mag dan voorbij zijn, maar dat is geen verlies. Wie eenmaal elektrisch rijdt, wil nooit meer terug.

 

Bereik

Regelmatig voer ik hierover met collega-ondernemers geamuseerde gesprekken. Sommigen zien vooral beren op de weg: elektrische auto’s zijn duur in aanschaf, het subsidiebeleid houdt niet over of de auto’s hebben een te gering bereik. Gelukkig hebben wij bij Decos de Cartracker (een ritregistratiesysteem) bedacht en die kwam ons hier weer eens goed van pas.

Ons hele wagenpark is voorzien van deze Cartrackers om onze zakelijke ritten te registreren. Uit de gegevens konden wij opmaken dat wij met z’n allen 51.000 ritten per jaar maken, waarvan er slechts 714 langer zijn dan 150 kilometer. Wat de zakelijke ritten betreft, is dat zelfs minder dan de helft: 345, wat neerkomt op 0,7 procent van het aantal ritten. Op een totaal van 41 auto’s betekent dit dus gemiddeld acht keer per jaar een tussenstop op een snellaadstation: eens in de zes weken! Dan te bedenken dat het minimale bereik bij veel modellen al veel hoger ligt dan 150 kilometer.

 

Oude wereld

Als bedrijf dat op natuurstroom draait en 100 procent papierloos werkt, stond alleen de CO2-uitstoot van ons wagenpark nog in de weg van volledig duurzaam werken. Wij hebben die stap gemaakt. En als wij dat kunnen, kan het ook bij andere bedrijven. Belangrijker: als wij dit vandaag al kunnen, kan het prima binnen tien jaar wereldwijd – extra (tijdelijke) stimulans vanuit overheden is overigens wel welkom voor het gewenste vliegwieleffect.

Volgens de kranten kunnen we in 2040 allemaal elektrisch rijden. Ik ben optimistischer: binnen tien jaar is de plofauto er geweest. Sommige mensen vinden dat jammer, maar die leven nog in de oude wereld. Zij kennen nog niet het genot van snel accelereren, een geruisloze motor en – bij aankomst op kantoor – lekker voor de deur kunnen parkeren. Dat achterste parkeervlak bij ons in Noordwijk wordt met de dag treuriger.